لزوم همکاری نهادهای حمایتی در ریشه‌کنی محرومیت

دومین روز از اجرای طرح نشست صمیمانه در یکصد محله کم‌برخوردار مورخ ١۷ مهرماه در شهرستان مشهد، محله میثم شهید حسینی محراب

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی، دومین روز از اجرای طرح نشست صمیمانه در یکصد محله کم‌برخوردار مورخ ١۷ مهرماه در شهرستان مشهد، محله میثم شهید حسینی محراب با حضور مدیرکل پیشگیری از معلولیت‌ها و تلفیق اجتماعی بهزیستی کشور، مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی، مسئولین و نمایندگان نیروی انتظامی، اداره آموزش و پرورش، شهرداری منطقه، معاونین بهزیستی خراسان رضوی، کارشناسان ستادی و مراکز مثبت زندگی مستقر در آن محله با هدف حل مسئله و ظرفیت‌سازی اجتماعی اجرا گردید.

مدیرکل پیشگیری از معلولیت‌ها وتلفیق اجتماعی بهزیستی کشور در این خصوص، گفت: طرح نشست صمیمانه در محلات کم برخوردار از ابتدای مهرماه درحال اجرا است و قرار بر این است که تمامی استان‌ها تا پایان مهر این طرح را اجرا کنند. در هر استان سه محله شناسایی و برای اجرای این برنامه انتخاب می‌شوند. امروز دومین روز از اجرای این طرح در استان خراسان رضوی است و خوشبختانه همکاران ما در این دو روز توانستند برنامه را با نظم خوبی اجرا کنند و ارزیابی‌ها از آنچه در مشهد اتفاق افتاده، رضایت‌بخش بوده است.

 افروز صفاری‌فرد، افزود: در این برنامه هدف این است که نشست صمیمانه‌ای با عموم مردم در این محلات داشته باشیم و صحبت‌ها، دغدغه‌ها و چالش‌های افراد نیازمند ساکن در این محلات از نزدیک توسط مسئولین شنیده شود. مخاطبین ما در این برنامه عموم مردم هستند و فقط شامل جامعه هدف بهزیستی نمی‌شود. در این نشست، مشاوره و راهنمایی‌های لازم به مراجعین ارائه می‌گردد و دستورات و پیگیری‌ها جهت مرتفع ساختن مشکلات آنها اتخاذ می‌شود.

وی درخصوص مراحل رسیدگی به امور مراجعین در این برنامه، گفت: ابتدا مشکلات مراجعین توسط مددکاران ثبت می‌شود و فرم اطلاعات توسط مسئولین مورد بررسی قرار می‌گیرد و تصمیمات لازم اتخاذ می‌گردد. تمامی این فرآیند در سامانه ثبت می‌شود. در مرحله بعدی اقدامات لازم توسط بهزیستی استان با همکاری نهادهای حمایتی دیگر در راستای رفع مشکلات آنها انجام می‌گیرد. در نهایت گزارش فعالیت‌های انجام گرفته به بهزیستی کشور ارائه می‌گردد.

مدیرکل پیشگیری از معلولیت‌ها وتلفیق اجتماعی بهزیستی کشور با بیان اینکه اطلاع‌رسانی و فراخوان جهت حضور افراد ساکن در محلات قبل از اجرای برنامه انجام گرفته است، گفت: در این نشست‌، مسئولین سایر نهادهای حمایتی نیز به دعوت مدیرکل استان مربوطه حضور می‌یابند. هدف این است که از تمامی ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود در هر استان در راستای حل مسئله و رفع مشکلات افراد ساکن در یک محله بهره‌مند شویم. علاوه بر این فرصت مناسبی است که سایر دستگاه‌ها از نزدیک با مسائل و چالش‌های جامعه هدف بهزیستی و نوع خدمات این سازمان آشنا شوند تا هم‌افزایی‌ها در آینده افزایش یابد و هر نهاد به سهم خود بتواند همراه بهزیستی باشد.

وی در انتها در پاسخ به پرسش خبرنگار مبنی بر سِمت خود در چارت سازمانی جدید، گفت:  پیشگیری از معلولیت‌ها و تلفیق اجتماعی، دو فعالیتی است که هرکدام اهمیت خاصی دارند. پیشگیری از معلولیت‌ها طیف وسیعی از فعالیت‌ها از قبیل ارائه آموزش‌ به عموم مردم به منظور آگاه‌سازی پیشگیری از معلولیت‌ها، پیشگیری از معلولیت‌های دوران سالمندی، برنامه‌های غربالگری اختلالات بینایی و شنوایی، مشاوره‌های ژنتیک و...را شامل می‌شود. موضوع بعدی تلفیق اجتماعی است که شامل فعالیت‌هایی می‌شود که موجبات حضور فعال و موثر افراد دارای معلولیت را در جامعه مهیا می‌سازد. فعالیت‌هایی از قبیل پیگیری قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت و توانمندسازی آنها، حمایت و پیگیری امور مربوط به دانش‌آموزان و دانشجویان دارای معلولیت و مشکلات ایاب و ذهاب و تردد معلولین در سطح جامعه، مناسب‌سازی منازل، خودرو و همینطور برنامه توانبخشی مبتنی بر جامعه که یکی از برنامه‌های بسیار موثر و موفق سازمان است که توانبخشی را در دلِ روستاها اجرا می‌کند و جمعیت470 هزار نفری هم تحت پوشش این برنامه هستند. تمامی موارد ذکر شده بخشی از مسئولیت‌ها و وظایف تعریف شده در این سمت سازمانی جدید می‌باشد.

کد خبر 91542

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد